donderdag 5 november 2015

Tintelende benen overgang

Heb al allerlei onderzoeken gehad die allemaal goed waren. Volgens de arts burn- out, stress en volgens mij overgang. Dan zijn het de bovenbenen, dan de armen en handen, dan de hoofdhui rug.


Veel vrouwen omschrijven het gevoel alsof een deel van je lichaam ‘slaapt’. Hoe ontstaan tintelingen tijdens de overgang en waardoor worden ze veroorzaakt? De oorzaak is de verandering in je hormoonhuishouding.


Je zenuwstelsel slaat een beetje op hol met als gevolg dat je onverklaarbare kriebels krijgt in je handen, armen, voeten en benen. Vaak worden tintelingen in handen en voeten niet direct gekoppeld aan de overgang. Vandaar dat het ook een minder bekend verschijnsel is. Toch hebben meer vrouwen hier last van dan je denkt, meer dan (!).


Tintelende benen overgang

Tintelingen zijn namelijk nauw verwant aan opvliegers. Lieve dames, ik ben een vrouw van jaar en de laatste jaren geleidelijk de overgang ‘ingegleden’ nadat mijn baarnoeder werd verwijderd. Tot een maand of vier geleden beperkte eea zich tot gewichtstoename en opvliegers, echter de laatste maanden heb ik er een rare klacht bij gekregen: tintelingen in met name de handen (alsof ze slapen) en ook in andere delen van het lichaam. Tintelende benen : oorzaken van tintelende of prikkende benen Tintelende benen of tintelingen in een been is een veel voorkomend symptoom dat optreedt als gevolg van een gecomprimeerde of beknelde zenuw.


Dit kan ook gepaard gaan met pijn, maar dat is lang niet altijd het geval. Het is een periode in je leven waar elke vrouw doorheen moet. Er zijn wel verschillende adviezen en ook enkele geneesmiddelen die ervoor zorgen dat je minder last hebt van de symptomen die bij de overgang horen.


Een ander ervaart het meer als een branderig gevoel of tintelende sensatie. Verder komt het voor dat de ledematen als armen en benen , inclusief de handen en voeten extreem gevoelig zijn. Hoewel deze klachten meestal van tijdelijke aard zijn, is het absoluut niet aangenaam en kan het je behoorlijk laten schrikken.


Ook kan het leiden tot bezorgdheid als je niet weet wat de achterliggende oorzaak ervan is. De tintelingen worden echter het meest ervaren in de handen, voeten, armen of benen. Ik herken de klachten ook. Gevoel alsof je gaat vallen.


Verder oorsuizen en zware benen en vaak hele koude handen. Menière maar kan komen van maag-darmklachten. Soms alsof je het aan je hart hebt en dat geeft dan weer stress. Bloed vaak gewoon goed en bloeddruk prima.


Het gevoel alsof je glazen bier op hebt. Ja ik heb ook last van slapende benen en krampen in mijn voeten, ook vooral mijn linker arm en been. Ik wist niet dat het met de overgang te maken heeft, ik zie het als afknelling van mijn bloedvaten, bijv. Iedereen kent wel het tintelende gevoel van slapende ledematen. Wat ik niet vin is het samenlopen van de klachten met mijn menstruatiecyclus.


Tintelende benen overgang

In de 1-weken voor ongesteldheid zijn de klachten vaak vele malen erger en word ik er ’s nachts van wakker. Branderige voeten is een veel voorkomend probleem. Ze kunnen ervoor zorgen dat iemand ’s nachts wakker ligt als gevolg. De oorzaken van branderige voeten kunnen sterk uiteenlopen.


Wat zijn de symptomen van vermoeide benen ? Bij vermoeide benen kunnen klachten aanwezig zijn van, lome, zware, tintelende gevoelens aan de benen , pijnlijke benen , gezwollen voeten en nachtelijke (kuit) krampen. Spataderen kunnen daarbij ook aanwezig zijn. Ook kunnen zogenaamde “restless legs” (= rusteloze benen ) klachten optreden.


Tintelende benen overgang

Door de overgang kun je ook uiterlijk een aantal veranderingen ondergaan. Je kunt meer lichaamsbeharing krijgen, terwijl je hoofdhaar juist dunner wordt. Wellicht kun je hier lastig door slapen. Dit hoeft niet zo te zijn, je kan leren om je energiek en ontspannen te voelen, in je hoofd én lichaam!


Oorzaak onrustige benen en lichaamsdelen. Er kunnen fysiek, emotionele, mentale en spirituele oorzaken zijn van onrustige benen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts