maandag 26 december 2016

Spelend leren groep 3 cursus

Spelend leren groep 3 cursus

Voor wie is de cursus bedoeld? U weet hoe moeilijk het is voor leerlingen in groep om zich nu als ‘schoolkind’ te gaan gedragen. Leerkrachten groep po Direct inschrijven Waar gaat de cursus over? Thematisch spelend leren in groep (en Thematisch onderzoekend leren in groep 4) In deze cursus leer je hoe je in groep een dynamisch thematisch aanbod kunt creëren.


Daardoor ontstaat een soepele overgang tussen groep en groep 3. Op dit moment werk ik met kinderen die de Nederlandse taal nog niet machtig zijn. Om zoveel mogelijk woorden aan te leren hebben we een aantal verschillende soorten spellen gemaakt. De spellen die bij de cursus gemaakt zijn, zal ik hier voorlopig niet plaatsen omdat de cursus geen duidelijke samenhang in woorden heeft. Meer weten over spelend leren in groep ? Lees dan op Leraarde publicaties Thematisch onderwijs in groep 2- , Bewegend leren op Doevrijdag en Spelen en leren. Of haal inspiratie uit de tips voor spelend leren bij alle kernen van Veilig Leren Lezen.


De overgang van spelend leren in groep naar formeel leren in groep is voor veel kinderen best groot. In het begin vinden de kinderen het nog erg spannen maar al snel komen de eerste vragen: “Wanneer mogen we gaan spelen? Moeten we alweer lezen? In de cursus ‘ Groep onder de knie’ gaan we dieper in op onder andere de werkwijze van een circuit om zodoende spelenderwijs kinderen te laten leren.


Spelend leren groep 3 cursus

En welke spelvormen bied ik aan? In dit artikel lichten we één spelvorm uit: Hilarische zinnen. Om dit te realiseren is het van belang dat al bij de start van groep een gedifferentieerd taal-, lees-, en rekenaanbod centraal staat. Waarbij door middel van werkvormen jonge kinderen kunnen leren. Thematisch werken met Veilig Leren Lezen of Lijn zorgt voor een soepele overgang van de kleuters naar groep 3. Jonge kinderen zijn de afgelopen jaren steeds jonger naar groep doorgegaan.


Veel van hen missen het spel en de thematische aanpak uit de kleutergroep. Tips spelend leren in groep - kern start In deze serie artikelen krijgen leerkrachten tips om spelend leren in te zetten in de klas. Je vindt diverse opdrachten op het gebied van lezen, spellen en creatief schrijven die je in het keuzewerk kunt opnemen, met de voorbereidingen erbij. Spelend leren in groep Je bent leerkracht van groep en hebt de cursus Groep onder de knie (OMJS) gevolgd.


Spelend leren groep 3 cursus

Omdat je kinderen niet ondergeschikt wilt maken aan een lesmethode, zoek je naar mogelijkheden om meer met spel te werken. Diverse speelse werkvormen en onderwijsvarianten komen aan bod en geven je inzicht in de mogelijkheden die er zijn om je onderwijs anders vorm te geven op een manier die bij jou en je school past. Hoe kunnen we opbrengstgericht onderwijs en spelend leren koppelen?


We bespreken het genoemde spanningsveld en nemen het aspect van de regeldruk rond het registreren en doelgericht plannen onder de loep. Hierbij moeten ze ook gerichte opdrachten uitvoeren. Met lezen en rekenen maken de kinderen grote sprongen in groep 3. In groep beginnen de kinderen officieel met lezen.


Zij leren in groep om aan een tafel te zitten, zelfstandig te werken, samen te werken, te lezen en te schrijven. Maar deze kinderen vinden het heerlijk om ook nog even te kunnen spelen. Ik pas de lessen van de methode veilig leren lezen aan, om zo in een circuit te kunnen werken.


In deze workshop maak je kennis met deze methodiek waardoor je een idee krijgt hoe het onderwijs in groep dynamischer kan worden ingericht. Deze cursus is onderdeel van Pauline’s Peuter Plan. De cursus bestaat uit bijeenkomsten en is een vervolg op de cursus Prentenboeken in de kinderopvang. Ook als je al veel ervaring hebt met voorlezen en werken met prentenboeken in de groep is deze cursus voor jou.


Hoe kun je de methode van groep combi-neren met het spelend leren van groep 2? In deze cursus worden suggesties gegeven voor de opzet en inrichting van een combinatiegroep 2- : instructiemomenten, maar ook speelse manieren van verwerking. De kleuters pikken al wat op van de kinderen van groep en krijgen zo interesse voor letters, woorden en cijfers. De kinderen leren veel van elkaar.


Aan de andere kant kan ook aan de spelbehoefte van groep meer ruimte worden gegeven. Op deze manier wordt de stap van groep naar groep minder groot gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts