vrijdag 31 mei 2019

Leven met depressie

Leven met depressie

Leven met een depressie kan een nare en eenzame ervaring zijn, ongeacht hoe oud je bent. Een leegte of gemis van binnen kan ervoor zorgen dat je je verdoofd gaat voelen. Leren leven met depressie is een reis die je onderneemt om je leven weer zin te geven, waarna je eindelijk weer kunt genieten van de dingen die je doet. Luc heeft een bipolaire stoornis, in zijn leven wisselen depressieve en hypomane periodes elkaar al jaren af. In deze blog schrijft hij over zijn depressie , hoe hij dat ervaart en deelt hij tips voor naasten over omgaan met depressie.


Er valt een schaduw over me heen. Ik voel mijn keel samenknijpen. Het zweet breekt me uit. Ik ben verstijfd en ik voel me misselijk. Hij fluistert in mijn oor en blijft maar doorgaan.


Ervaringsverhalen met het thema ‘omgaan met chronische depressie ’ Leven in een voortdurende begrafenisstoet. Al vanaf haar 13de heeft ze last van terugkerende depressies. Tijdens zo’n depressie ‘verdwijnt’ ze even voor haar vriendinnen. Ondanks dat ze het vaak mild noemen, zijn er in mijn leven vaak perioden dat het voor mij extra zwaar is wanneer ik er een “gewone depressie ” overheen krijg.


Leven met depressie

Ik heb weinig zelfvertrouwen en vaak het gevoel dat ik faal. Lees meer over depressie en zelfmoord. Wanneer je denkt dat er een grote kans bestaat dat je partner zelfmoordplannen heeft of als hij of zij erg veel met de dood bezig is, schakel dan hulp in.


Als je partner een depressie heeft, heeft dat gevolgen voor de relatie. De partner van iemand die depressief is, loopt risico om ook depressief te worden. Je hebt hulp en handvatten nodig om hiermee om te gaan. Hier volgen tips van mentaalbeter.


Bij een lichte depressie heb je last van de hogergenoemde klachten gedurende minstens weken. Lichte depressies gaan vaak vanzelf weer over. Bij een ernstige depressie worden de klachten steeds erger. De depressie heeft een zware impact op je leven.


Bekijk het bord Citaten leven (met depressie ) van Themarca op Pinterest. Bekijk meer ideeën over Citaten leven , Citaten en Spreuken. Dag begon redelijk maar de negatieve gedachtes namen toch de overhand.


Leven met depressie

Weet dat het maar gedachtes van mij zijn en geen absolute waarheid. Maar alleen daar al word ik verdrietig van. Waarom heb ik er niet altijd grip op? Voordeel van elke dip is dat ik er wel sterker uit kom. Toen ik volledig vastliep in mijn huwelijk, gezondheid en werk, heb ik me laten testen.


Depressie komt overal ter wereld voor, binnen alle culturen en leeftijdscategorieën. Ondanks depressie nooit zal verdwijnen in mijn leven , het zal nooit winnen (hoop ik). Ja, zo wijs ben ik dan ook wel weer, ik onderschat mijn ziekte (want dat is het, een ziekte) niet. Maar mocht er ooit een dag komen dat mijn ziekte de overhand krijgt, dan zal ik blij en dankbaar zijn met de rust die het mij oplevert.


Kijk hier voor het programma! Wil je een indruk krijgen van de Publieksdag? De familie en mensen in de omgeving kunnen hier een cruciale rol spelen. Daarom brachten we een aantal tips bij elkaar die kunnen steunen. Een depressie is niet alleen moeilijk voor degene die eronder lijdt.


Ook de directe omgeving krijgt heel wat op haar bord. De eerste zware depressie kreeg ik nadat ik binnen een periode van nog geen jaar een aantal zeer ingrijpende gebeurtenissen had meegemaakt. Op deze pagina vind je ervaringsverhalen van patiënten die met succes behandeld zijn bij PsyQ. De verhalen van deze ervaringsdeskundigen zijn allemaal anders.


Toch hebben ze één ding gemeen: ze kunnen je helpen om te leren omgaan met je depressie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts