vrijdag 9 augustus 2019

Werken in hoeken groep 3

Hoekenwerk is dus drempelverlagend voor de overgang naar groep 3. Bekijk het bord hoeken groep van jufjeannette op Pinterest. Bekijk meer ideeën over Letter activiteiten, Geletterdheid en Onderwijs. We gaan in beide groepen thematisch werken en daarom is het klassenthema vrij neutraal. De illustraties komen van de website my cute cliparts. De hoekenkaarten kun je hier downloaden.


Algemene lesideeën en tips voor de hoeken voor de kleuters en groep 3. Niet elk kind is eraan toe om te leren lezen, rekenen en schrijven in groep , al was het alleen maar omdat het kind dan meer taakgericht moet werken. In groep moet een kind soms gewoon iets doen waar het geen zin in heeft. De ontwikkeling van ‘schoolrijpheid’ gaat ook in groep nog door. In eerdere blogs vertelde ik dat hoeken in groep van belang zijn, omdat de spelontwikkeling van kinderen tot ongeveer acht jaar loopt. Het werken in hoeken stond voor groep elke (!) dag op het rooster van half tien tot kwart over tien.


Dat was volgens mij zonde van de tijd. Bij thematisch werken in groep duren de thema’s tot weken. De thema’s sluiten aan bij de ankerverhalen van VLL of Lijn 3. Bij ieder thema neemt rollenspel en spel in de bouwhoek een belangrijke plek in.


Werken in hoeken groep 3

Ook kun je door het werken met hoeken tegemoet komen aan de individuele verschillen tussen de kinderen. Je kunt kinderen uit groep samen met groep kinderen in een hoek laten spelen. Groep kinderen laten aan groep zien hoe het ook kan. In tegenstelling tot het manipulatieve spel van groep kinderen. Omdat ik het echt anders aan wil pakken dan ik deed in groep heb ik lang nagedacht over de klassenindeling en de hoeken die ik wou toevoegen aan de groep.


Denk bijvoorbeeld aan het museum, het tuincentrum, het reisbureau, een bioscoop, etc. Maar waarom zou je alleen spel in groep en 2? En deze leerstof verwerk je in het hoekenspel. In een serie blogs vertel ik je alles over doelgerichte spel in de hoeken. H Spelen en werken in hoeken 1. Waarom zou je dat doen? Wat zijn de voor- en nadelen?


Hoe werk je aan de doelen? Schrijf je dan nu in voor de training Doelgericht spelen in hoeken beredeneerd betekenisvol aanbod in hoeken peuters en kleuters. Tip: Werkzaam in een Brede school, Spil- of Kindcentrum? Maak de training krachtiger door samen te komen: pedagogisch medewerker kinderopvang en leraar groep 1-2!


Werk zo meteen aan de doorgaande lijn peuters-kleuters. In dit E-book deel ik al mijn ervaringen en geef ik tips hoe je het onderwijs in groep meer spelenderwijs zou kunnen vormgeven. Ik vertel hoe wij onze taal- en rekenlessen geven, hoe je kunt werken met leerlijnen en hoe je de leerdoelen kunt verwerken in thema’s en hoeken. Wanneer je dit in de klas zou willen, zou je veel eigen budget moeten gebruiken.


Is dit alles waard voor het ideale plaatje? Naast het maken van hoeken staan er nog andere prioriteiten op je ‘na schooltijd- werk -lijstje’ Niet alle tijd moet gaan naar het ontwerpen, inrichten en bijhouden van de hoeken. Werken in (mobiele) hoeken.


Inzetten van aansprekende werkvormen en concrete materialen. Stimuleren van een onderzoekende en nieuwsgierige houding. Deze scholing bestaat uit bijeenkomsten van uur waarin we praktisch aan de slag gaan met werkvormen en thema’s uitwerken die direct inzetbaar zijn in groep 3. Groep is dan apart aan het werk met veilig leren lezen of rekenen. De kinderen zijn trots op hun hoge toren! En namen puzzelen waarvan je de letters samen met juf al kan ‘lezen’ is natuurlijk geweldig.


De mooiste knutselwerken zien we voorbij komen. In deze wand heb ik verschillende ladders gehangen waarop de lln naar boven kunnen klimmen en geef de lln ook verschillende manieren om weer naar beneden te komen: Via de wand of de via de glijbaan. Abraham Hellenbroekschool te Zwijndrecht, over de overgang van groep naar groep 3. Kleuters spelen in hoeken , kinderen in groep werken aan tafeltjes. Het werken met de rekenmethode vraagt bij de start in groep vaak veel tijd.


Een totaal andere wereld? Die tijd gaat op aan het laten wennen in het werken met een boekje. Het aanbod in de eerste periode is voor veel leerlingen niet nieuw en draagt onvoldoende bij aan het leren rekenen van de leerlingen.


Werken in hoeken groep 3

Uiteindelijk ben ik fulltime gaan werken in groep 2. Op het Klein College ben ik vorig jaar gestart bij de kleuters en nu werk ik in groep 3. Omdat ik vorig jaar zelf kleuters deed begrijp ik goed hoe groot de overstap is die leerlingen maken van de kleuters naar groep 3. Ik heb er heel veel zin in dit schooljaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts