U komt dan misschien in aanmerking voor een urgentieverklaring voor een (andere) woning. Omdat andere woningzoekenden dan langer moeten wachten, wordt voorrang alleen verleend in zeer uitzonderlijke situaties. Dit kan via woonurgentie, huisvesting via Bureau Woonkans, Proefwonen of het tweede kansbeleid. Woonurgentie Groningen werkt in opdracht van de vijf Groninger corporaties en op basis van de huisvestingsverordening van de gemeente Groningen.
Of als u niet meer de trap op kunt in uw eigen woning. Wanneer u een ongeluk heeft gehad en voor een korte periode in een rolstoel zit zult u dus niet in aanmerking komen voor de urgentie. Met een urgentieverklaring heeft u voorrang op de andere woningzoekenden. In deze verklaring wordt bepaald voor welke woningen u voorrang heeft. Ook vermeld de urgentie , naast het woningtype,het aantal kamers, de maximale huurprijs en het zoekgebied waarvoor de urgentie geldt.
Die gemeente moet u wel accepteren. Er moet in die gemeente voldoende aanbod zijn van het type woning dat u nodig hebt. De woningtoewijzing is afhankelijk van hoe een regiogemeente dat regelt. Voor Amsterdam geldt dat u met een urgentieverklaring voorrang hebt op een beperkt aantal woningen uit het aanbod van WoningNet.
Hoe krijg ik een woning na toekenning van medische urgentie ? Wij zoeken binnen jaar een passende woning voor je. Weiger je een aangeboden woning , dan vervalt de urgentie. Daarnaast mag je altijd op het woningaanbod reageren.
In veel regio’s zijn er te weinig sociale huurwoningen om alle woningzoekenden direct aan een woning te kunnen helpen. De meeste mensen moeten een paar jaar wachten op een geschikte woning. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties kunnen mensen voorrang krijgen bij het zoeken naar een woning. Met woonurgentie krijgt iemand die in een ernstige noodsituatie verkeert voorrang bij het verkrijgen van woonruimte.
Dit houdt in dat de woningzoekende een aanvulling krijgt op zijn of haar gespaarde punten op WoningNet. Het is dan mogelijk om op relatief korte termijn via WoningNet een andere woning te vinden. Bij zaken die buiten de woning liggen, zoals overlast, burenruzie, of een ‘slechte buurt’, komt u niet in aanmerking voor urgentie. Urgentie kunt u aanvragen via een woningcorporatie in uw woonplaats.
Als u mogelijk in aanmerking komt voor urgentie , dienen zij op uw verzoek de aanvraag in bij de urgentiecommissie. In dit gesprek wordt een inschatting gemaakt of het zinvol is om een urgentie -aanvraag te doen. Je inschrijftijd bepaalt dan of je een woning toegewezen krijgt.
Onderzoek en advies Als de aanvraag gedaan is, voert een adviseur van Het Vierde Huis namens de gemeente een urgentieonderzoek uit om een goed beeld te krijgen van de huisvestingssituatie. Dus op lotingwoningen en op woningen die worden verdeeld op basis van inschrijftijd. Een urgentie vraagt u aan via Het Vierde Huis. Via de digitale urgentiewijzer van Het Vierde Huis kunt u onderzoeken of u kans maakt op een urgentieverklaring.
Als u denkt dat u kans maakt op een urgentieverklaring, dan kunt u de aanvraag. In de gemeente Utrecht komen woningzoekenden met een leeftijd vanaf jaar over het algemeen niet in aanmerking voor een urgentie. Woningzoekenden met een leeftijd vanaf jaar krijgen reeds voorrang op bepaalde woningen via WoningNet. Urgentie wordt alleen afgegeven voor etagewoningen, omdat het huis -vestingsprobleem daarmee kan worden opgelost.
U kunt alleen reageren op de woningtypen waarvoor de urgentie is afgegeven. In uitzonderlijke gevallen kunt u urgentie krijgen. Denkt u dat u voor urgentie in aanmerking komt? Leg uw situatie dan uit en neem contact met ons op.
Als u dringend een (andere) woning nodig heeft, kunt u urgentie aanvragen. De Urgentiecommissie Woonruimteverdeling beoordeelt urgentieaanvragen van woningzoekenden die met spoed een (andere) woning zoeken. Dit doet zij voor verschillende regio’s in het land.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.