vrijdag 22 november 2019

Werkvormen evaluatie

Werkvormen evaluatie

A WERKVORMEN VOOR EVALUATIES Het belangrijkste bij een evaluatie zijn uiteraard de vragen die je stelt. Wat wil je van de anderen weten om verder te kunnen, om je product te verbeteren of om het resultaat te kunnen presenteren? Eén van de belangrijkste succesfactoren voor een succesvolle training zijn de evaluatietechnieken die jij toepast.


Welkom op onze werkvormendatabank. Om het overzicht te bewaren kan je via categorieën zoeken. De categorieën zijn: brainstormen, discussiëren, energizers, evalueren en reflecteren, groepsverdelers, informerern, kennismaken, peilen naar beginsituatie, peilen naar verwachtingen, prikkelen voor het onderwerp, uitwisselen en vaardigheden oefenen. Alle werkvormen op een rij.


Doorzoek of filter alle werkvormen per categorie, thema, tij groepsgrootte, teamvorm of je eigen zoekterm. De werkvormen nummer tot en met zijn geschikt voor georganiseerde zorgreflec-tiemomenten, waarin een situatie centraal staat. This feature is not available right now. Please try again later.


Het aantal werkvormen voor de evaluatie van trainingen is eindeloos. Zoals iedere werkvorm, kun je evaluatiewerkvormen ook zelf ontwikkelen. Kijk voor tips maar eens op deze pagina.


De evaluatie -thermometer. Af en toe ontvang je een uitnodiging voor een workshop. Een valkuil bij deze evaluatie is dat alleen de trainer met de cursisten in gesprek is. Je kunt de cursisten ook elkaar laten bevragen. Als de cursisten verwoord hebben wat ze geleerd hebben, laat hen dan één voor één nog een stap zetten richting de 10.


De trainer stelt daarbij de vraag: Wat is er nodig om jou op deze plek te brengen? Bij coöperatief leren zijn er zeventien werkvormen die de leerkracht kan inzetten. In dit artikel worden ze één voor één behandeld. Per werkvorm staat aangeven voor welke groepen hij geschikt is en welke samenwerkingsvaardigheden aan de orde komen.


Twee praktische werkvormen voor in je klas Steeds meer leraren kiezen ervoor om hun leerlingen regelmatig feedback over hun leren te geven, in plaats van cijfers op proefwerken. Bekijk meer ideeën over School, Coöperatief leren en Onderwijs. Deze zogeheten formatieve evaluatie werkt.


Dit bevordert de actieve leerhouding van leerlingen en daarmee de leerprestaties. Activerende werkvormen zijn een uitstekende manier om hiervoor te zorgen. Op deze flappen staan vier verschillende vragen.


Deze vragen kunnen betrekking hebben op de lesinhou maar ook op de lesvorm. Een les eindigt soms met een evaluatie : wat heb je geleerd en wat kan je hier mee doen. Een evaluatie gebeurt vaak mondeling.


Met de werkvorm Evalueren met symbolen geven de leerlingen door middel van beeld aan wat hun bevindingen zijn. Leerlingen leren op een creatieve manier leerresultaat te bekijken en te evalueren. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.


EEN EVALUATIE VAN HET GEBRUIK VAN DIDACTISCHE. Bij het kiezen voor een didactische werkvorm is het belangrijk dat de leerkracht zich afvraagt welke vorm in deze situatie het meest geschikt is. Een rijke leeromgeving waarin de leerlingen actief leren vraagt om andere werkvormen dan een les met geleide interacties. Het is de kunst om de juiste werkvorm bij de juiste lesstof te kiezen.


Inleiding In dit dictaat worden werkvormen beschreven die gebruikt kunnen worden in het voortgezet onderwijs. Modellen en werkvormen voor Intervisie: Essentieel voor intervisie zijn goede modellen en werkvormen. Bij de werkvormen die ik gebruik vind ik structuur, creativiteit en plezier belangrijk. Hieronder een selectie werkvormen uit het boek samen met een aantal nieuwe werkvormen. Op het einde van de dag kunnen we napraten onder het genot van een borrel en hapje.


Wil jij op dag helemaal ondergedompeld worden in creatieve, verdiepende, energieke en concentratie werkvormen ? Dan mag je deze dag niet missen! Bewust worden van je eigen lichaamstaal. Energiek werken met non-verbale communicatie.


Werkvormen evaluatie

Leg uit: we gaan elkaar lekker gechargeerd nadoen. Overzicht didactische werkvormen Welke didactische werkvorm er wordt toegepast is afhankelijk van het lesdoel dat de leerkracht heeft. Door verschillende werkvormen te kennen en te beheersen kan een leerkracht bij verschillende situaties en lesdoelen een geschikte werkvorm aanbieden waardoor leerlingen efficient leren. Het is belangrijk om lessen, opdrachten of andere taken binnen het leerproces regelmatig te evalueren met leerlingen. Door terug te blikken op een les op basis van inhoud en proces kunnen leerlingen zich bewust worden van het waarom en het hoe van hun leren.


Binnen deze site gaan de verschillende werkvormen steeds gekaderd worden binnen ‘het huis van samen tot aan de meet’. Het doel van dit huis is om alle leerlingen samen te laten doorstromen naar het middelbaar. Hiervoor kan je gebruik maken van verschillende didactische werkvormen.


Werkvormen evaluatie

Deze werkvormen zijn gebaseerd op de vijf strategieën voor formatief evalueren van Dylan William. Werkvormen als motivatie. Uit onderzoek blijkt dat het toepassen van de vijf strategieën van Dylan William – een Engelse docent en onderzoeker – zorgt voor betere leerresultaten.


In dit boek vind je een inlogcode voor het bekijken van de werkvormen , achtergrondinformatie, filmpjes en voor het downloaden van handouts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts