Dit hangt onder andere samen met het feit dat het beschrijven van didactische werkvormen meestal beperkt blijft tot een vijftien à twintigtal, waarbij de zoge-naamde standaard werkvormen uiteraard niet worden vergeten. Leerkracht: verschillende didactische werkvormen Wanneer je begint te merken dat de leerlingen de lessen minder interessant vinden, kun je ervoor kiezen om een andere didactische werkvorm toe te passen. Leerlingen hebben afwisseling in de lessen nodig om de aandacht er bij te houden.
Binnen deze cursus leer je op welke manier je les kunt geven, iets uitlegt en een keuze kunt maken uit verschillende didactische werkvormen. Beoordeling Je wordt op verschillende punten beoordeeld. De selectie is gemaakt naar aanleiding van gesprek-ken met docenten van de Masters in de Graduate School of Life Sciences. Het didactische werkvormen boek van Jos Winkels en Piet Hoogeveen biedt een schat aan mogelijkheden om goed en afwisselend les te geven. In het boek staan maar liefst 2werkvormen uitgewerkt.
Deel gaat over de theorie en de achtergrond. Deel behandelt de didactische werkvormen. Het eerste deel biedt de nodige achtergrondinformatie.
Zo komt de relatie tussen didactische werkvormen en pedagogisch handelen aan bo en wordt besproken welke werkvormen op welk moment het beste kunnen worden ingezet. Deel twee geeft vervolgens een uitputtend overzicht van de verschillende soorten didactische werkvormen. Docent gestuurde werkvormen : Hierbij is de leraar aan het woord en legt deze de stof uit.
Bij het kiezen van didactische werkvormen is het van belang om goed te kijken naar het doel van je les en welke werkvorm het meest geschikt is om dit doel te behalen. Vier rollen van de docent Een docent heeft in zijn functie verschillende rollen. De instructeur De instructeur is de bron van kennis en de opdrachtgever. Wel probeert de heer Flokstra de lezer met dit boek te stimuleren andere dan de gebruikelijke werkvormen uit te proberen en toe te passen in de les. Behalve in het middelbaar onderwijs, zijn de meeste werkvormen ook uitstekend te gebruiken in andere onderwijssituaties.
Het verband tussen leerdoelen en didactische werkvormen 12. Omschrijving van het begrip leerdoelen 14. Afstemming van didactische werkvormen op leerdoelen 15. Bepaalde didactische werkvormen voor bepaalde leerdoelen – evidence-based didactische werkvormen 22.
Author, Linda van Looy. Dit bevordert de actieve leerhouding van leerlingen en daarmee de leerprestaties. Activerende werkvormen zijn een uitstekende manier om hiervoor te zorgen.
Werkvormen Voordat docenten zich feitelijk bezig kunnen houden met de vraag hoe kies ik de juiste werkvorm? In dit hoofdstuk staan daarom de volgende twee. Kijk voor meer stimulerende werkvormen ter bevordering van de e-eeuwse vaardigheden of andere activerende werkvormen op de themapagina van Leraarof download de pdf over activerende werkvormen van het SLO.
Didactische werkvormen : inventarisatie en classificatie. Maak jij gebruik van bijzondere activerende werkvormen die het beste in jouw leerlingen naar boven halen? Op deze pagina vind je een aantal van mijn favoriete werkvormen.
Welke activerende werkvormen heb jij nodig? Wil je zelf werkvormen leren ontwikkelen? Bij het kiezen voor een didactische werkvorm moet een leerkracht ook letten op de beginsituatie, de groeperingsvorm, de leeractiviteit en de leerstijl van de kinderen. Hoe zal ik mijn lesuitvoering concreet aanpakken.
Ook de manier van de klas te groeperen (klassikaal, individueel, groepjes) wordt hier genoteerd. Bij elke lesfase worden de gebruikte didactische werkvormen expliciet aangegeven. In deze PowerPoint staan linkjes naar filmpjes.
Om deze te kunnen bekijken, moet er contact opgenomen worden voor de link. Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te. Welke didactische werkvormen ga ik onderzoeken? Is er een verband te leggen tussen didactische werkvorm en leerrendement?
Een training met activerende werkvormen heeft doorgaans een veel hoger leerrendement, en wordt als leuker ervaren, dan trainingen waarin alleen een presentatie wordt gegeven. Erik van Bruggen In dit artikel wil ik ingaan op de relatie tussen de competentie van de leerling en de manier waarop deze beïnvloed kan worden door het gebruik van verschillende werkvormen. Deze werkvormen zijn in te delen in vier categorieën. Binnen deze categorieën zijn steeds enkele didactische werkvormen verder beschreven, zodat ook voor u duidelijk is wat wij bedoelen met de werkvorm.
Gedurende de eerste paar weken deed ik dat samen met mijn scheikundecollega. Daarna ging ik alleen door en zo kwam ik tenslotte aan meer dan 1verschillende werkvormen. Het aardige is dat de meeste werkvormen voor veel vakken te gebruiken zijn.
Natuurlijk moet je ze dan iets aanpassen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.