donderdag 28 juli 2016

Geen last van overgang

Het onbegrip van vrouwen die zelf niet zoveel last is minstens zo funest. Zij trekken je overgang in twijfel en verzinnen van alles om te ontkennen dat je je door de overgang kan voelen zoals je je voelt. Steel Supplier,China steel offer MS steel plate,shipbuilding steel,variety of steel plates are now being produced and marketed in addition to ordinary carbon steel plates. Maar dat is nou net het rare van de overgang ”, vertellen gynaecologen Wilma Smit en collega Pauline Ottervanger aan de telefoon. Die onvoorspelbaarheid.


Je kunt allerlei klachten krijgen. Maar wáár je last van krijgt en hoeveel last je gaat hebben, is niet te. In de maanden of jaren daarvoor begint de menstruatie al onregelmatiger te worden. In de overgang verandert je lichaam doordat de eierstokken minder van het hormoon oestrogeen produceren.


De overgang is een natuurlijk stadium in het leven van een vrouw. Het is dus geen aandoening, hoewel je er wel (veel) last van kunt hebben. Geen last meer van het nachtelijk zweten en de stress en andere aspecten die bij de overgang horen.


Geen last van overgang

Het wordt tijd om te genieten van de tijd waarbij je weer alles kunt doen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je ineens heel warm wordt en gaat transpireren. Er zijn verschillende symptomen die ervaren worden door vrouwen die in de overgang raken. Veel symptomen zijn bij de meeste vrouwen wel beken maar er zijn ook symptomen die niet zo bekend zijn en die ook met veranderingen van de hormonen te maken hebben en dus met de overgang te maken hebben.


Nu heb ik sinds kort wat last van “lichte opvliegers”, maar ik heb natuurlijk geen richtlijn of de overgang is begonnen i. Kan het zijn dat dit het begin is van de overgang en zou ik daar iets mee moeten doen? Vroeg of laat moet je d’r toch door… En nog meer hormonen in mijn lichaam dan mijn Implanon wil ik niet. De typische klachten die bij de overgang horen, variëren van prikkelbaarheid en libidoverlies tot depressiviteit en hartkloppingen.


Ook de opvlieger is een zeer bekend verschijnsel van de overgang. Heb zeer veel last van de overgang , ik ben jaar. Het begon met onregelmatige menstruatie, krampen, veel bloedverlies. Nu ongeveer sinds een half jaar enorme aanvallen van zweten, vermoeidhei depressief maar het ergste is haaruitval, droge geïrriteerde hoofdhuid en wat ik nog niet in bovenstaande heb gelezen na een zweetaanval enorme.


Ongeveer procent van de vrouwen krijgt in de overgang te maken met osteoporose of botontkalking. Je verliest dan botmineralen, en je botdichtheid en -sterkte nemen af. Botweefsel wordt tijdens je hele leven steeds weer opgebouwd en afgebroken, maar na je 45ste levensjaar begint de definitieve afbraak. Ik heb een superleuke vriendinnengroep die allemaal lachend door de overgang gaan.


Zij hebben nergens last van lijkt het. Ze doen steeds meer leuke dingen terwijl ik steeds vaker afhaak. Ik ben van nature echt geen zeikerd maar volgens mijn vriendinnen laat ik me gek maken door mensen zoals jullie. Ruim een derde van de vrouwen uit ons onderzoek heeft zelfs helemaal geen last van de overgang. Best verrassen want dat is aanzienlijk meer dan de ‘formele cijfers’ die stellen dat slechts procent van de vrouwen zorgeloos door de overgang dobbert.


In een stressperiode kan ik wel alles opnoemen wat er dan mee te maken heeft waar ik dan op dat moment last van heb. Je leven leek op rolletjes te lopen, maar waar je anders altijd alles onder controle ha lijkt nu alle controle ineens verdwenen. Alles lijkt door je vingers te glippen en je bent er van in de war. Je begrijpt niet wat er aan de hand is.


Geen last van overgang

Je zit zo ontzettend niet goed in je vel. Waar je anders vol energie bent heb je nu totaal geen energie. Heftige hormoonschommelingen luiden een geleidelijke daling van oestrogeen in. De gevolgen zijn drastisch: overvloedige menstruaties, opvliegers, slaapproblemen, libidoverlies, vaginale droogte, prikkelbaarheid en incontinentie zijn maar een greep uit de symptomen. In de week dat u geen pil slikt (de stopweek), kunt u wel last hebben van opvliegers en nachtelijke zweetaanvallen.


Overgang en het spiraal. Gebruikt u een koperspiraal om zwangerschap te voorkomen? Wat is dit een vreselijke periode, het erge is dat in mijn buurt en omgeving van vrouwen die ook in onze leeftijd ook in de overgang zitten maar hebben hier geen last van , die zeggen ik voel niets, Nou ik daar tegen ben een zombie.


Wat fijn te weten dat veel klachten van de hormonen zijn. Het gebruik van de anticonceptiepil in de overgang De laatste tijd kreeg heb ik regelmatig vragen gekregen over het gebruik van de anticonceptiepil tijdens de overgang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts