donderdag 28 januari 2016

Ik ben bereid met d of dt

Ik ben bereid met d of dt

Onvoltooid verleden tijd (ovt) ik bereidde jij bereidde hij bereidde wij bereidden jullie bereidden zij bereidden : Voltooid verleden tijd (vvt) ik had bereid jij had bereid hij had bereid wij hadden bereid jullie hadden bereid zij hadden. De tekst is beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen. Er kunnen aanvullende voorwaarden van toepassing zijn. Waarom eindigt een woord soms op dt ? De laatste letter van een werkwoord in de tegenwoordige tijd hangt af van de hoofdpersoon van de zin. In de tegenwoordige tijd enkelvoud is alléén deze vraag van belang: moet ik een t aan de stam toevoegen, of niet?


Ik ben bereid met d of dt

Die vraag kun je alleen beantwoorden door op zoek te gaan naar het onderwerp van de zin. Schrijf ik d , t of dt aan het eind van een woord? Dat is hèt grote spellingprobleem in het Nederlands, vooral bij werkwoorden.


In dit filmpje wordt kort uitgelegd hoe het nu. Ik had altijd( ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt) problemen met de d , of de dt. Toen dacht ik kort geleden: en nou ben ik het zat. Behalve voor het vertalen van woorden, kun je bij ons ook terecht voor synoniemen, puzzelwoorden, rijmwoorden, werkwoordvervoegingen en dialecten.


Of het voltooid deelwoord eindigt op een d of een t, wordt bepaald door de slotklank van de stam. De stam van een werkwoord vinden we door -en van de infinitief af te nemen. Als die klank een stemloze medeklinker is, dan is de verledentijdsuitgang -te(n) en de uitgang van het voltooid deelwoord -t.


In alle andere gevallen krijgen we -de(n) en - d. Zie stam voor het hoofdartikel over dit onderwerp. Om als taalgebruiker -t, - d of -dt op de juiste plaats te schrijven, is weten wat het taalkundige begrip stam inhoudt, wellicht de kortste probleemoplossingsweg – in ieder geval die met de kleinste kans op fouten. Neem de stam van het werkwoord.


Ik ben bereid met d of dt

Die mag je zelf bedenken m. Want ik acht van de reuzen ek hugða jafnramman geen enkele te zijn sem Vafþrúðni vera. Overigens bedankt voor de duidelijke uitleg, maar wat is er fout als ik overal “bekend”- met een d dus- zou schrijven? Veranderd is het voltooid deelwoord van veranderen.


Het voltooid deelwoord veranderd eindigt op een d , omdat de verleden tijd veranderde ook een d bevat. Je ziet bij branden : als de ik -vorm al op een d eindigt, krijgt het voltooid deelwoord er geen extra d bij. Je ziet bij scha v en : ook al eindigt de ik -vorm op een f , het voltooid deelwoord wordt toch met een d geschreven.


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Je kunt er dan het best even een ander woord van maken, zoals lopen. Het kan midden in een zin met een vreemde vorming lastig zijn. Ik was er keurig op tij heb alles bij de controle in een bakje gedaan. Toen de scanner bleef piepen, moesten ook mijn schoenen uit.


Kom op mensen, ik kom getuigen. Dat overtreft, dus is het DAN. Dat is niet overtreffen dus is het ALS. Ik overtref jou in grootte, dus is het DAN Zij is net zo groot … hij. Ik ben net zo goed … jij.


Er wordt niet overtroffen, dus is het ALS. With Reverso you can find the Dutch translation, definition or synonym for ben ik bereid and thousands of other words. Wat datt ex kofskip ben ik wat verward met bv. Jan eindigt de zin met hallo. Eindigen - en = eindig dus zit niet in medeklinkers van t ex kofskip en zou dus met een d moeten zijn geschreven.


Maar blijkbaar is dit toch een t? Alvast bedankt voor de uitleg. Ik heb er al veel van opgestoken. Als we de stam schrijven, passen we waar nodig de regels toe voor enkele of dubbele klinker (dromen - ik droom) en enkele of dubbele medeklinker (hakken - ik hak).


Gebruik voor de eerste persoon enkelvoud de stam. Hi, Goe ik zag een tweet voorbij komen in mijn timeline met de tekst: Heel erg natuurlijk, maar spelling is ook belangrijk. DvhN erbij die luidt: Je bereid je op het ergste voor. DT S tandtechniek is het adres voor vakkundig gemaakte gebitsprothesen en optimale service. U bent bij ons op het goede adres voor een hoogstaand product met verregaande service, vergoeding via alle zorgverzekeraars.


Direct contact met tandtechnicus om specifieke en persoonlijke wensen te kunnen realiseren zijn voor ons belangrijk. Hoi Henriette, leuk stuik, ik ben er zelf ook geweest, dus heel herkenbaar. Ik zou echter even kijken naar de twee bovenstaande zinnen.


Volgens mij is bereid hier alleen met een d en levende vis wordt met dt bereid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts