vrijdag 2 oktober 2015

Werkvorm verwachtingen inventariseren

Alle werkvormen op een rij. Doorzoek of filter alle werkvormen per categorie, thema, tij groepsgrootte, teamvorm of je eigen zoekterm. Bij coöperatief leren zijn er zeventien werkvormen die de leerkracht kan inzetten.


In dit artikel worden ze één voor één behandeld. Per werkvorm staat aangeven voor welke groepen hij geschikt is en welke samenwerkingsvaardigheden aan de orde komen. Werkvormen zijn ook te beschouwen als vormen van interventies. En net als interventies zijn werkvormen een middel om doelgericht iets te bereiken.


Voorkomen dient te worden dat de werkvorm een doel op zich wordt, een gevaar wat bestaat als een uitgeschreven draaiboek klakkeloos gevolgd wordt. Verwachtingen en beoogde opbrengst expliciteren Bij de start van een bijeenkomst, overleg of leertraject wil je graag weten wat de deelnemers verwachten van de activiteit. Om die verwachtingen scherp te krijgen kun je gebruik maken van sfeerkaarten. Eén van de belangrijkste succesfactoren voor een succesvolle training zijn de evaluatietechnieken die jij toepast. Pak daar dan een werkvorm bij!


Werkvorm verwachtingen inventariseren

In een van de volgende artikelen vertellen we hier meer over: ‘Hoe kies je een werkvorm die werkt voor jouw groep op het juiste moment zonder meteen een flitsende facilitator te moeten zijn als voorzitter? Heb jij meer tips voor vergaderen met meer resultaat of wil je op dit artikel reageren? Het is veel slimmer om aan het einde van de eerste ochtend even te vragen of het allemaal volgens verwachtingen verloopt.


Is iedereen tevreden, kan men zijn ei kwijt? Het is heel goed mogelijk dat op dat moment zich een gesprek ontspint over het tempo over de manier waarop de gesprekken geleid worden. Om iets te leren kun je een boek lezen, een instructiefilmpje bekijken, kijken hoe een ander het doet, etc.


Wij voegen actie toe aan leren. We zetten mensen – letterlijk – in beweging met onze werkvormen, omdat zelf doen, ervaren, volgens ons de beste leermethode is. Onze teamontwikkelingsprogramma’s bieden de mogelijkheid om met uiteenlopende thema’s met jouw team aan de slag te gaan. Ter voorbereiding op een programma willen we graag je team leren kennen, horen wat er speelt en inventariseren we wat de verwachtingen zijn. Vervolgens gaan we in een dag, middag of meerdere dagen met je team aan het werk.


Naast de rol van ouders in geloofsopvoeding heeft de gemeente ook een taak op dit gebied. Bekijk de vragen en cluster ze waar mogelijk. Dit is een duidelijk kennisdoel en (nog) geen prestatiedoel.


Dit doel is dus eigenlijk geen doel voor de hele training, maar een doel voor een werkvorm in de training. Jouw uitdaging is dat je deze kennis tussen de oren krijgt, zodat de deelnemers daarna kunnen oefenen met de toepassing. Men hoeft het niet eens te worden onder elkaar: het is enkel de bedoeling om hoop en vrees van elkaar te beluisteren. Natuurlijk kun je over en weer toelichting vragen. Ondanks de ruime belangstelling die hiervoor bij de werknemers bestaat, blijft de omvang van deze nieuwe werkvorm achter bij de verwachtingen.


EurLex-en Special attention is given to forms of teleworking, which is still not as widespread as expecte despite a broadly-based expression of interest on the part of workers. De verwachtingen kunnen met elkaar doorge-sproken worden, evenals de opdracht zelf en het proces. Doel is te inventariseren wat de verwachtingen van de groepsleden zijn ten aanzien van de taak en de samenwerking als groep. Deze werkvorm is cruciaal om verwachtingen uit te wisselen en gedeeld eigenaarschap te creëren op de inhoud (doelstelling, afbakening en deliverables) en het proces (de wijze waarop je met de inhoud aan de slag gaat en procesafspraken maakt).


Werkvorm verwachtingen inventariseren

Werkvorm gespreksformulier Deze methode biedt ondersteuning voor bespreken van het functioneren van medewerkers met de eigen leidinggevende. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de input van het team, de borging van de afspraken en acties ligt ook in het team. Inventariseren van de leerpunten van deze dag met ‘lijst waardevolle ideeën’.


Vragen wat er nog gezegd moet worden en ingaan op wat er wordt gezegd. Introductie van het onderwerp van de volgende bijeenkomst en opgeven van het huiswerk. Daarom gaan we in deze opdracht door middel van stellingen bespreken wat de verwachtingen zijn met betrekking tot mannen en vrouwen als het gaat om relaties en seks. De eerste fase van het model vraagt om het inventariseren van leervragen.


Bespreek wat een goede leervraag is. De fase van oriënteren kunt u ruim opvatten. Ook wanneer uw team een nieuwe taak krijgt, kunt u verwachtingen inventariseren en teamdoelen stellen. Dit is ook zinvol wanneer er bijvoorbeeld teamleden aan het team worden toegevoegd.


Teamleden zullen met meer plezier werken en dit draagt bij aan het succes van de teamresultaten. Leg de lat hoog bij het stellen van doelen en ga uit van hoge verwachtingen. Formuleer geen vage en complexe doelen.


Werkvorm verwachtingen inventariseren

Zorg dat de doelen concreet, meetbaar en haalbaar zijn, zodat geÎvalueerd kan worden of ze ook echt bereikt zijn (zie bijlage 6). Maak bij het stellen van doelen keuzes en stel prioriteiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts