woensdag 20 mei 2015

Waar heb ik recht op als alleenstaande

Er zijn veel wettelijke regelingen voor toeslagen en kortingen. Denk bijvoorbeeld aan huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of het kindgebonden budget. Of jij recht hebt op deze toeslagen hangt af van je persoonlijke omstandigheden. Bekijk of je recht hebt op één van de toeslagen. Kijk ook wat de regels zijn en waar je toeslagen.


Als alleenstaande ouder heb je wellicht recht op zaken waar je geen weet van hebt. Dit kan zeker op financieel gebied behoorlijk verschil maken. Wat zijn je rechten als alleenstaande moeder?


Wij zetten een aantal rechten op financieel gebied voor je op een rijtje. Je kunt aanspraak doen op diverse soorten toeslagen van de. Let op dat u uw inkomen niet te laag inschat: u ontvangt dan namelijk een hoger bedrag dan waar u uiteindelijk recht op heeft. Die moet u later terugbetalen.


De toeslagen van de Belastingdienst die u krijgt zijn namelijk voorlopige bedragen. Ik wil nu scheiden met mijn man. Waar heb ik recht op als alleenstaande moeder? Ben je een alleenstaande ouder? Of dat nu bewust is of een gevolg van een (echt)scheiding of na een overlijden, hier vind je informatie over hulp en ondersteuning, wetgeving en organisaties voor alleenstaande ouders.


Heb ik recht op bijstand? Elke Nederlander heeft recht op bijstand mits deze aan de voorwaarden voldoet. Verder wordt het huis ook als eigen vermogen gezien.


Waar heb ik recht op als alleenstaande

Dit is uiteraard alleen het geval als het gaat om een koophuis. Dat is natuurlijk ook niet gek. Er bestaan namelijk veel regelingen waar je een beroep op kunt doen, maar hieraan zijn natuurlijk ook voorwaarden verbonden. In deze nieuwsbrief zet ik de belangrijkste regelingen, waar jij als alleenstaande ouder gebruik van kunt maken op.


Ik heb ook kinderen, pubers. Mijn huur is 64- dus ik ga het niet redden. Dus huursubsidie misschien, zorgtoeslag? Nog stadskorting of bijzondere korting of toeslag?


Zit je met je inkomen in de eerste belastingschijf van procent, en werk je, dan levert deze belastingaftrek je toch mooi € 83per jaar op. Als je wettelijke gezinssituatie of je professioneel statuut wijzigt, dan verneemt je kinderbijslagfonds dit via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Je kinderbijslagfonds zal vervolgens uitmaken of je voldoet aan de voorwaarden van de gezinssamenstelling en zal ook je inkomsten onderzoeken. Indien u uw kinderen ten laste heeft, heeft u recht op een belastingvoordeel in de vorm van een verhoging van de belastingvrije som.


In principe kan dat voordeel enkel worden toegekend aan de ouder bij wie de kinderen hun fiscale woonplaats hebben. Dit scheelt als snel enige tientjes per jaar en de dekking is meer uitgebreid dan die van de standaard basisverzekeringen van de particuliere zorgverzekeraars. Alleenstaande moeder, waar heb ik recht op ,en hoe? Recht op kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Als kind van een alleenstaande moeder in Vlaanderen heb je een betrekkelijk grote kans dat je in een gezin leeft dat niet kan terugvallen op een inkomen uit arbeid.


Vooral jonge kinderen uit eenoudergezinnen moeten het vaak doen met een vervangingsinkomen: van de kinderen jonger dan zes jaar heeft amper de helft een werkende moeder. Op welke ondersteuning heb je recht ? Vraag bij je gemeente, (plaatselijke) patiëntenvereniging of gehandicaptenorganisatie naar de mogelijkheden voor de verschillende soorten financiële ondersteuning. Je kan het kindgebonden budget aanvragen via Mijn toeslagen. Waar moet je op letten bij het kindgebonden budget?


Geef wijzigingen van je inkomen, vermogen en gezinssamenstelling binnen vier weken door op Mijn toeslagen. Beide partners bouwen tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap meestal een ouderdomspensioen op. Vaak heb je ook recht op nabestaandenpensioen, als de partner die het pensioen heeft opgebouw overlijdt. Is er hier iemand die er meer verstand van heeft dan ik en enig idee heeft waar ik recht op heb ? Ik doel dan op belastingvoordeel, toeslagen alimentatie etc. In ieder geval alvast bedankt!


Waar heb ik recht op als alleenstaande

Arbeidsongeschikt als zelfstandige: waar heb ik recht op ? Iedereen kan ziek worden of een ongeval hebben. Voor een zelfstandige heeft dit een andere impact dan voor een loontrekkende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts