maandag 14 januari 2019

Stucen op hout

Het stucen en decoratief afwerken van allerlei houten objecten is nu helemaal hot. Hout stucen met betonlook of roest maakt van je oude houten tafel een kunstwerk. Op de foto een voorbeeld van een houten hotelbar, in crocodilreliëf afgewerkt.


Stucen op hout

Sturen op hout is, met de juiste voorbehandeling, dus uitstekend te realiseren. Door de werking van het hout gaat het stucwerk afbrokkelen. Wel kan men bijvoorbeeld het hout afwerken met houtvezelplaten, zoals de Pavatex Sono plaat 20mm. Op houtvezelplaten kan wel direct worden gestuct. Er is geen enkele zekerheid dat het stucwerk er niet even hard weer afspringt, mede vanwege de werking van het hout.


Er bestaan bij mijn weten dus ook geen geëigende primers voor. Zelf zou ik denken aan insmeren met een tegellijm en laten drogen. Ja, je moet echt heel handig zijn.


Stucen op hout

Daarom hebben wij een stucklus met Rotband in overzichtelijke stappen voor je op een rij gezet. De stucadoor gaf mij aan dat hier scheuren in zouden komen omdat stuc niet aan hout hecht. Thomas is hard bezig met de verbouwing van onze woonkamer. Hij is al een eind met de basis, maar.


Wilt u toch over hout stucen dan moet u eerst het hele oppervlakte plamuren en vervolgens glad schuren. U kunt dan namelijk wel over hout stukadoren, maar dit geldt alleen weer niet voor elk soort hout. Wilt u het graag echt zeker weten of u over een bepaald soort hout kunt stukadoren in de woning, neem dan vrijblijvend contact met ons op en. Ik heb op zolder een ijzeren profiel staan met daarnaast een houten balk waarop de faaywanden (gips) op geschroeft zitten. Ik wil graag alles gestukt hebben zodat het hout en de ijzeren paal netjes glad zijn.


Stucen op hout

Wat voor voorbereidingen moet ik treffen om over het ijzer en hout te kunnen stucken? Over het gips zal geen probleem zijn neem ik aan. Op houten ondergronden, ook multiplex, hardboar oceanboard en MDF kan NIET gestuced worden. Deze uiteinden worden vervolgens vol gesmeerd en afgewerkt met het iets vochtig gemaakte spacmes.


Deze materialen zijn uitermate geschikt voor het stucen omdat er weinig tot geen werking meer plaatsvindt. Zolang het glasvezelbehang niet loslaat en goed vast zit op de wand kan er gestuct worden over glasvezelbehang. De stukadoor zal de muur voorbehandelen met een primer.


Het is niet verstandig om zomaar over multiplex en andere houtsoorten te stucen. Wanneer het hout eerst in de witte grondverf is gezet is het wel mogelijk om bijvoorbeeld met een sierpleister als spachtelputz of granol over hout te stucen. Stucwerk op ijzer en hout.


Laat u in het geval van hout altijd uitgebreid informeren door de. Binnenkort laat ik een aantal kamers stucen. Ik wil in een nis (die nu vierkant is) een boogje aanbrengen (van hout ), waar dan overheen gestuct moet worden.


Kan je stucen over hout ? Of valt het er dan na verloop van tijd weer af? Na het stukadoren kun je de betonlook van de buitenmuur zo laten of de muur een andere kleur geven. Het nadeel van buiten stuccen is dat je precies de juiste weersomstandigheden nodig hebt. Bij regen spoelt de stuclaag weg, maar bij te veel zon en wind droogt deze te snel op.


Een bewolkte, droge dag is het beste. Het aanbrengen van de stuclaag (gipsmortel) op de wand. Alles is klaar en het stucen kan beginnen.


Schep met de troffel de gipsmortel op het opzetbord en breng het daarna aan met de pleisterspaan op de ondergrond. Ik wil dat met de koof ook graag doen (zodat hij hetzelfde wordt als de muur), maar als ik er een gipsplaat op moet zetten dan wordt het dikker dan de tegels en dat is natuurlijk niet mooi. Het voordeel als je eerst de boel in de olie zet dat er weinig meer op hecht.


De normale volgorde is eerst stucen en daarna afwerken. Je zou ook zelf de boel goed kunnen afplakken. Ik heb zelf ook het probleem gehad van gele vlekken ik heb er een paar keer isoleer op gespoten en daarna afgewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts