woensdag 22 februari 2017

Hij vond het goed

Verleden tij bijzinsvolgorde : dat ik goedvond dat jij goedvond dat hij goedvond dat wij goedvonden dat jullie goedvonden dat zij goedvonden : Voltooid verleden tijd (vvt) ik had goedgevonden jij had goedgevonden hij had goedgevonden wij hadden. Mijn naam is Don de Jong en ik. Die schreef direct terug dat hij het een leuk idee vond.


Hij vond het goed

De eerste van dertien vertalingen, van de hand van Jan de Jong, verscheen in een oplage van 1. Het was een perfect debuut geweest als ik had gescoor maar de trainer vond dat ik het goed had gedaan. In het laatst van de wedstrijd moest ik wel niet te veel naar voren gaan. Ja, hoe lang hij erover doet is een indicatie van hoe geweldig hij het vindt. De nabeschouwing is goed. Na afloop wil hij niet meteen slapen of opstaan.


Nee, liever wil hij nog even blijven liggen. Het onderwerp is de woordgroep je vader, een hij. Vind je daar wat je zoekt? Afgelopen zaterdag daar voor het eerst geweest , ik zag een paar stoelen staan en was opslagverliefd.


Hij vond het goed

Want het was goed hier, om niet te zeggen perfect, en ik zag geen reden waarom ik hier niet net zo lang zou kunnen blijven tot ik wist waar ik naartoe moest gaan. Het is goed mis in Nederland. Vanaf september gaat hij uur in dienst als docent op een hogeschool. Opvallend goed vond ik die linksback Dest. Waar komt die opeens vandaan?


En hij vond dat hij dat niet had gedaan. En in het licht van het laten staan van Hendrix een begrijpelijke beslissing. Dat was eigenlijk ook niet nodig, want hij haalde steeds de hoogste cijfers. Toen hij nog maar jaar was, ging hij na schooltijd al wiskunde leren.


Soms denkt men dat Einstein als kind meerdere aandoeningen had: dyslexie of. Ik vond het niet nodig, onterecht, want het ging nog helemaal niet goed met eten en deze opmerking had me flink van slag gemaakt. Ik wil niet zeggen dat het enkel aan deze opmerking had gelegen dat het met eten niet goed ging, er was natuurlijk van alles aan de han maar het heeft zeker een bepaalde invloed gehad. Nee, ik heb het al goed gemaakt met mijn God en hij vond het prima. Ich habe es schon bei meinem Gott wiedergutgemacht und er hat mir vergeben.


Er zijn al babes langsgekomen en hij vond ze allemaal niks. Dan doe je het gewoon verschrikkelijk slecht en is het tijd om te vertrekken. Dat trainen een leerproces is doet daar niks aan af. Hake is datzelfde seizoen over de tweede seizoenshelft gezien 4de geworden met hetzelfde materiaal.


Het was voor hem misschien niet makkelijk te erkennen dat hij zich zo voelde, maar hij liet zich niet door trots of schaamte tegenhouden. Het woord vond goed staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie. Ik vond hem het leuk, maar hij had eindelijk wat hij wilde en daar bleef het bij. Ik wilde op hem afrennen, hem uitschelden, schreeuwen, vragen waarom hij zo harteloos is.


Antoni van Leeuwenhoek was lakenhandelaar, dat is een soort stofverkoper. Hij , zij, het vond goed. Daarvoor gebruikte hij vergrootglazen, lenzen. Die vond hij niet scherp genoeg. Zo bedacht hij de eerste versie van de microscoop.


Hierop is één uitzondering, maar die is al behoorlijk aan het uitsterven: de gij-vorm heeft wel een toegevoegde t. Bijvoorbeeld: gij vondt, gij hadt. Dit is een best wel grappig dingetje wat mannen doen, maar als hij je echt leuk vindt dan vindt hij het niet erg om een middagje met je te shoppen. Sterker nog, hij klaagt hier geen seconde over.


Of het een goed idee is om samen te gaan shoppen dat laat ik aan jou over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts