vrijdag 22 februari 2019

Opzien tegen werk na vakantie

Opzien tegen werk na vakantie

Dan ben je niet de enige. Veel werknemers, zelfstandigen of ondernemers vinden het terugkeren in het werkritme na hun vakantie een forse opgave. Mogelijk herken je wel dat je na een vakantieperiode met tegenzin naar je werk gaat. Wil je dus geen dip na je vakantie en optimaal genieten van je welverdiende reis, dan helpt het om je werk goed over te dragen, rustig de tijd te nemen om weer aan het gewone leven te wennen, creatief om te gaan met je fijne herinneringen, je familie en vrienden op te zoeken en om alvast te dromen over iets nieuws.


Opzien tegen werk na vakantie

Slaat nergens op, maar ik moet altijd even een drempel over, soort onzekerheid die altijd terugkeert. Opzien tegen mijn vakantie. Na de vakantie weer aan het werk : tips Binnen een kwartier nadat je weer terug bent op je werk , lijkt het een eeuwigheid geleden dat je met vakantie was. Soms heb je zelfs het gevoel dat je alweer dringend aan vakantie toe bent.


Inmiddels zijn we al een aantal weken op weg en vond ik het wel eens tijd worden voor een update! Misschien zie je als een berg op tegen je eerste kantoordag. Waarom ik zo opzag tegen de vakantie ? Vakantie is voor ons: doen waar je zin in hebt.


Geen van ons heeft er zin in, om in de vakantie rekening te moeten houden met andere kinderen of volwassenen. Mijn man en ik moeten er ook niet aan denken om met een bevriend stel op vakantie te gaan bijvoorbeeld. Maar goe dat is heel persoonlijk. Na een paar dagen vakantie krijg je deze knoop in je maag al: er tegenop zien dat je moet werken na je welverdiende vakantie.


Moet je nagaan hoe wij ons voelden om aan het werk te moeten na een jaar reizen. De laatste dag van onze wereldreis in (Londen) werd ik wat verdrietig na deze lange vakantie. Meerderheid werknemers wil na vakantie niet aan het werk.


Opzien tegen werk na vakantie

De fysieke afstand van je werk zorgt voor mentale afstand en helpt relativeren” zegt arbeidspsycholoog en onderzoeker Jessica de Bloom, van University of Tampere (Finland). Terugreis vakantie Met elke kilometer die je aflegt, komt de realiteit van je huidige werk ook dichterbij. Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom je opziet tegen je werk.


Maar hoe meer je je werk uitschakelt, hoe groter het opzien tegen je werk na het weekend kan zijn. Hoe tackle je deze oneindige berg waar je tegenop ziet? It’s a hard knock work life. Die Sunday blues kennen we allemaal.


Hetzelfde geldt voor het einde van je vakantie : twee weken lang heb je kunnen. In procent van de gevallen gaat deze weerzin zelfs ten koste van het vakantiegenot. Voor de overige procent geldt dat zij wel tegen werk opzien , maar hun vakantie daardoor niet laten verpesten. Bij zeven procent van de ondervraagden draagt het vooruitzicht van werken na de vakantie juist bij aan de vakantiepret. Als je tegen iets opziet, kan dat ermee te maken hebben dat je je druk maakt over allerlei doemscenario’s.


Wat als het niet goed gaat? En wat nu als andere mensen er iets van vinden? Soms kan het helpen om bij jezelf na te gaan waar het gevoel van ergens tegen opzien vandaan komt. Ik ben een echt zomermens, ook al heb ik het warm en soms veel hitteaanvallen, ik voel me keer beter als de zon schijnt.


Ik kan absoluut niet tegen dat donkere. Vorig jaar heb ik een lichttherapie gedaan van dagen, het hielp wel iets, maar niet afdoende. Het zijn toch mijn eigen kinderen en zoals ik hierboven al aangaf, het zijn ook echt supermeiden.


In mijn praktijk ga ik met de kinderen in gesprek en dan zijn dit veel gehoorde redenen waarom kinderen zo opzien tegen school: “Ik krijg nu extra werk. Het is zó veel, ik weet niet waar ik moet beginnen. Maandagochtend beginnen we altijd met rekenen. We kijken het meest op tegen de dagelijkse sleur van werk en verplichtingen.


Ik zie, net als bij R, nu al vreselijk op tegen mijn verlof. Op een gegeven moment zong je niet meer op weg naar je werk. Je ging steeds meer tegen je werkdag opzien.


Alleen al van de gedachte dat je die dag weer naar kantoor moest, werd je moe. Een en ander met als gevolg dat je op een gegeven moment het werk als een loden last ging ervaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts