Geen zin in het standaard voorstelrondje? Met deze werkvormen laat je mensen speels, energiek en interactief iets -meestal méér- over zichzelf delen. Micro-teaching, oftewel de te leren stof opbreken in behapbare deelvaardigheden. In dit hoofdstuk besteden we aandacht aan voorlichting aan kleine groepen (tot twintig deelnemers) en werkvormen voor deze voorlichting. Voor specifieke kenmerken van werkvormen , zie tabel 4. Welke werkvorm geschikt is voor welke fase (stap), zie tabel 4. Voor informatie over een open dag en een stan zie bijlage en 7. Voorlichting gaat over het vertellen van een persoonlijk verhaal over leven met hiv of als direct betrokkenen.
Voorlichting is een persoonlijke vorm van informatievoorziening en biedt een doelgroep de gelegenheid vragen te stellen. Het werkt stigma rondom hiv tegen en houdt hiv op de agenda. In het onderwijs, voorlichting en training worden vaak werkvormen gebruikt die gericht zijn op leren.
Deelnemers worden zich spelenderwijs bewust en doen ervaring op. Werkvormen brengen bovendien de dialoog makkelijker op gang en maken praten over lastige onderwerpen leuker. In het boek staat per werkvorm nog veel meer informatie, zoals randvoorwaarden en varianten. Bij het kiezen van didactische werkvormen is het van belang om goed te kijken naar het doel van je les en welke werkvorm het meest geschikt is om dit doel te behalen.
Welke didactische werkvormen kies je om trainingsdoelstellingen optimaal te bereiken? De leerdoelen van de training bieden houvast. Onderwijskundigen bepleiten activerende werkvormen.
Een voorlichting is geen eenrichtingsverkeer van voorlichter naar leerling. Het aangaan van een gesprek staat bij ons voorop. Hierbij maken de voorlichters gebruik van verschillende werkvormen. Voor de eigentijdse en interactieve voorlichting gebruikt Siriz zelf ontwikkeld lesmateriaal.
Basisonderwijs Tijdens de les komen verschillende werkvormen en middelen aan bo zoals een documentaire over een tienermoeder. Aan de hand van haar verhaal raken de leerlingen met elkaar in gesprek. Bij het kiezen voor een didactische werkvorm is het belangrijk dat de leerkracht zich afvraagt welke vorm in deze situatie het meest geschikt is. Een rijke leeromgeving waarin de leerlingen actief leren vraagt om andere werkvormen dan een les met geleide interacties. Het is de kunst om de juiste werkvorm bij de juiste lesstof te kiezen.
Deze werkvormen kun je gratis downloaden en gebruiken. In de shop vind je handige materialen die je bij verschillende werkvormen kunt gebruiken. Eenzaamheid inzichtelijk en bespreekbaar maken. Waarom… en duizend andere vragen Met tieners en jongeren in gesprek over echtscheiding. Nieuws en informatie over werkvormen die je training of bijeenkomst variatie vaart en impact geven.
Leerkracht: verschillende didactische werkvormen Wanneer je begint te merken dat de leerlingen de lessen minder interessant vinden, kun je ervoor kiezen om een andere didactische werkvorm toe te passen. Leerlingen hebben afwisseling in de lessen nodig om de aandacht er bij te houden. Wilt u seksuele voorlichting geven op school?
U vindt hier (nieuw) lesmateriaal, filmpjes in de beeldbank en tips om hiermee aan de slag te gaan binnen het onderwijs. Voor het basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en opleiders van de pabo en lerarenopleidingen. Activerende werkvormen Leeswijzer De werkvormen in dit boekje zijn geselecteerd op toepasbaarheid in het Master onderwijs, maar meerdere werkvormen zijn ook inzetbaar in het Bachelor onderwijs. De selectie is gemaakt naar aanleiding van gesprek-ken met docenten van de Masters in de Graduate School of Life Sciences. Ook bij zeer kritische groepen zijn scheppende werkvormen aantrekkelijk.
Welke rechten en plichten hebben kinderen? Hoe veranderen deze als je ouder wordt? Wat betekenen deze rechten in de praktijk?
In deze gastles gaan de kinderen in actieve werkvormen , zoals werk aan de winkel, raad het recht en de leeftijdsladder aan de slag. De gastles wordt afgesloten met een quiz. Bij de keuze kan je voor jezelf de volgende vragen beantwoorden: Didactische werkvormen Wat weten we al?
Wordt er in het begin van de docentencarrière nog veel uitgeprobeerd en geëxperimenteerd met verschillende werkvormen , naarmate de jaren vorderen worden steeds meer werkvormen overboord gegooid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.