dinsdag 19 mei 2020

Wanneer besluit je om te scheiden

Scheiden of blijven kun je over nadenken, maar beter is om eerst alles in het werk te zetten om het huwelijk te redden. Een scheiding is geestelijk en financieel een zeer zwaar traject. Voordat je besluit om te gaan scheiden , moet je eerst proberen om er weer een gelukkig huwelijk van te maken.


Ik wil scheiden , echter durf niet door te zetten. Voel me slecht als ik me bedenk wat voor verstrekkende gevolgen dat zal hebben, aan de andere kant, wanneer ik besluit erin te berusten, wordt ik ook heel verdrietig en dan weet ik het dus gewoon niet meer. Uit elkaar gaan of gaan scheiden ? Je relatie is te goed om uit elkaar te gaan, maar te slecht om te blijven.


Een vraag die miljoenen mensen bezig houdt. Moet je gaan vechten voor je relatie? Is dat niet het geval, trek dan je eigen plan en probeer je man daar bij te betrekken. Blijf praten, daar zul je in een scheiding profijt van hebben.


Je kinderen laat je niet in de steek door te scheiden. Het wordt zwaar, dat weet je al. Toch denk ik inderdaad dat geestelijke rust je veel energie gaat geven. Nou snap ik dat het heel moeilijk is om eenduidig naar je man te communiceren dat je ermee wilt stoppen.


Vaak omdat het meestal niet zo zwart wit is. En ook als je de knoop hebt doorgehakt, kun je nog lang twijfelen of het de juiste beslissing was. Naast het verwerken van jullie besluit om te gaan scheiden , zullen jullie in deze periode ook afspraken moeten maken over de toekomst.


Er moeten heel wat belangrijke beslissingen genomen worden. Ten eerste”, zegt Sandra: “Elke relatie is het waard om voor te vechten, en wanneer er kinderen in het spel zijn, misschien nog wel een paar rondes extra. Maar”, benadrukt ze, “dan moeten de vijf relatiepijlers. De steun van de omgeving en de familie kan bepalend zijn om iemand uit die situatie te halen.


Scheiden kan in andere gevallen een kwestie zijn van psychisch overleven. Iemand kan bijvoorbeeld tot het besluit komen: Mijn relatie met mijn partner heeft niet met liefde te maken, maar met bezitten. Het is net of ik van hem ben. Het besluit om te scheiden is niet gemakkelijk. Sommige mensen doen hier jaren over.


Hoe kom je nu tot het punt dat je deze knoop doorhakt en besluit te gaan scheiden ? Of het de juiste keuze is, hangt af van vele zaken. Om uit het dilemma te komen bied ik een traject met vijf indringende gesprekken die je helpen om meer duidelijkheid te krijgen over de situatie. Wanneer besluit je te scheiden ? Je kan dit traject alleen doen of samen met je partner. Als je al vele concrete stappen hebt gezet om alleen te gaan wonen en kiest voor een levenswijze die de aanwezigheid van de partner volledig uitsluit, dan ben je al heel erg ver in je besluit om te vertrekken.


Dit is een sterke aanwijzing dat u op weg bent om afscheid te nemen. Zou het opluchten als je de zegen krijgt om uit de relatie te stappen? Een huwelijkscrisis kan ook een gelegenheid zijn om samen te groeien. Mensen zijn vaak sterker als ze samen problemen overwonnen hebben. Maar soms legt een crisis ook zware, schijnbaar onherstelbare problemen in de relatie bloot.


En waarom voel je je schuldig om een kapotte relatie te verbreken? Is er een wijze om je schuldgevoelens te verminderen? Scheiden , wat staat je werkelijk te wachten? Voel jij je schuldig om je partner te verlaten? De knagende vraag: Blijven?


In slechts enkele tienden van procenten kondigt de partner na een uitbarsting van de gewelddadig persoon een scheiding aan. Veel mensen doen er zelfs jaren over om het definitieve besluit te nemen om te gaan scheiden. Hoe neem je nu het besluit om te gaan scheiden of niet?


Wanneer besluit je om te scheiden

Stel jezelf een aantal vragen. Om een eerste stap te zetten om te bepalen of scheiden de juiste keuze is, kun je jezelf een aantal vragen stellen. Maar het doel van relatietherapie kan ook zijn om erachter te komen of je samen verder wilt of niet. Bij je huisarts kan je ook terecht om over je zorgen te praten. Jullie kunnen samen bespreken of relatietherapie in jullie.


Om te voorkomen dat jij ook spijt krijgt, heb ik hieronder een checklist gemaakt die je na kunt lopen voordat je besluit om te gaan scheiden. Met bovenstaande wil ik natuurlijk niet zeggen dat niemand er verstandig aan doet om te gaan scheiden. Hoe het juiste besluit te nemen? Alle informatie over de scheiding en wat daar bij komt kijken.


Wanneer besluit je om te scheiden

Al je vragen beantwoord. Je wilt scheiden , wat nu te doen? Wat en hoe het te regelen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts